5 korte vragen aan illustratrice Beata Boucht

Mysterieus, magisch en majestueus. De behangcollectie GREY GARDENS bevat een serie extra uitvergrote patronen van het plantenrijk, patronen die iedereen zullen aanspreken. Photowall stelt vijf korte vragen aan Beata Boucht, illustratrice en ontwerper van deze behangcollectie.

Tangled Tree

1. Hoe ziet jouw creatieve werkproces eruit?

Mijn proces is voornamelijk gebaseerd op onderzoek. Ik hou ervan om mezelf helemaal onder te dompelen in een nieuw onderwerp, mezelf als het ware in het onbekende te gooien. Technisch gezien zit ik telkens in lange sessies aaneen te schetsen met potlood. Omdat ik heel gedetailleerd werk, heb ik veel tijd nodig. Vaak luister ik tegelijkertijd naar muziek om me te kunnen blijven concentreren. Ik gebruik verschillende technieken om kleur toe te voegen, met aquarel of gouache, vervolgens scan ik de afbeelding in en bewerk ik deze verder op mijn computer. Dit hele proces is nodig om de complexe lagen en patronen te kunnen maken die zo kenmerkend zijn voor mijn illustraties.

2. Hoe zou je de collectie beschrijven in drie woorden?

Prachtig, compact en mysterieus.

3. Waar heb je inspiratie voor deze collectie vandaan gehaald?

Voor deze collectie heb ik geprobeerd om onregelmatigheden in mijn ontwerpen te vinden en een gevoel te creëren dat je hebt wanneer je middenin een ruige, verwaarloosde oude tuin staat. Ik werd geïnspireerd door mijn reizen naar Bali en verschillende oranjerieën, tuinen en kassen en die ik over de hele wereld heb bezocht. De behangcollectie is ook geïnspireerd op de wilde tuin en de twee vrouwelijke hoofdpersonen in de film Grey Gardens. Ze hebben allebei iets "speciaals" en zijn een beetje "over the top", precies de stijl die ik ook voor mijn patronen voor ogen had, hoewel in een iets prettigere omgeving.

4. Vertel ons eens meer over je gedachtegang tijdens het maken van de behangpatronen!

Ik wilde behang maken waarin je jezelf kunt verliezen en waarin je elke keer iets nieuws kunt ontdekken. Ik wilde patronen ontwerpen die duurzaam zijn en niet snel vervelen. In elk patroon zit dynamiek en harmonie. In elk behang kun je wegdromen in de details, verdwalen in het fantasierijke landschap en een soort van rust vinden midden in het wilde oerwoud.

5. Als je een droomplek moest kiezen om je behang te kunnen ophangen, welke plek zou dat dan zijn?

Ik ben geobsedeerd door kastelen. Het was geweldig om mijn behang in het Sofiero Slot te mogen ophangen, net buiten Helsingborg. Het zou ook leuk zijn om mijn behang in een contrasterende omgeving te zien, bijvoorbeeld in grote, industriële, koude betonnen ruimtes die wel wat leven en verbeeldingskracht kunnen gebruiken. Maar het liefst zie ik mijn behang natuurlijk in het decadente herenhuis in East Hampton.

Oh The Tulips